Saturday, October 4, 2008

Hari Raya ke 4

Berhari Raya di tempat orang bukan lagi asing bagi kita yang mencari rezeki ini. Apa lagi kehadiran kami atas dasar dakwah dan keyakinan kepada ketentuan Ilahi yang pasti mempunyai hikmah yang cukup besar disisi Allah SWT. Sudah empat hari berhari raya. Kemeriahan dan program ziarah tetap penuh. Perut usahlah cerita. Kami di Kinabatangan ini mengatur program hari Raya melalui pembentukkan jadual Hari Raya. Hari Raya pertama hinggalah hari Raya keempat ini penuh jadual. Kunjung mengunjung dapat merapatkan persaudaraan dan saliturrahim. Bagi ana setakat ini hanya mampu berhari Raya sekitar Kinabatangan. Cuma kelmarin sempat ke Beluran dan hari ini sempat mengambil masa masuk ke estet Kretam.

Jadual pagi ini bermula dengan menerima tetamu Cikgu Darwis dengan hidangan laksam. Rupanya cikgu Darwis belum kenal laksam, makanan kegemaran orang Kelantan ini. Dia ingatkan kuih tiau, mahu dimasak sup. Perjalanan ziarah bermula dengan mengunjung Masjid Batu 5 bersama isteri dan anak-anak. Ust Wan Leh dan keluarga ikut serta. Kami solat zohor berjemaah. Ust Jumat menjemput ke rumahnya dan kami dihidangkan dengan kuih muih. Seterusnya haluan utama kami ke rumah Puan Armi untuk menikmati sup payau (rusa). Alhamdulillah selera kami menikmati sup payau setelah lama tidak menikmatinya. Inilah lebihnya kinabatangan.

Destinasi seterusnya ke ladang Bode Kretam, Isteri mula minta berehat berjalan kerana anak meragam dan ianya sudah keletihan. Ana dan Ust Wan menggunakan motosikal untuk masuk ke Ladang. Malangnya ana dihalang untuk masuk ke ladang itu, setelah berlaku rundingan dengan ust Wan, dapat ana masuk bersama Osama. Kami menuju ke rumah Sabaruddin. Ibu dan bapanya sudah siap menanti kami. Dari Hari raya pertama lagi, kehadiran kami dinantikan tetapi kami terpaksa patuh kepada jadual yng ditetapkan. Setelah selesai membereskan kuih dan nasi, dan dipatau kuih-muih kepada kami, kami bergerak menuju Lipong untuk melawat masjid baru yang diserahkan pengurusan estet kepada masyarakt Bugis di Lipong.

Malang tidak berbau, tayar motor ku pancit. sabarudin bawa motor ana ke rumah keluarganya untuk dibaiki. Alhamdulillah keluarganya itu adalah murid ust Wan. Dia bersungguh-sungguh membantu dengan penuh bangga. Mungkin juga kerana dapat berkhidmat kepada gurunya. Ikut Ust Wan pelajar ini dulu, buta huruf dan memang susah diajar. Tetapi bila kesusahan begini, pelajar yang tidak ditaruh harapan berjaya inilah yang mengenang jasa guru. Pelajar yang kita banggakan, harapkan jarang sekali dapat berbakti kembali kepada guru. Kadang-kadang bertegur guru pun susah. ia...... itu satu tazkirah kepada kami sebagai pendidik....jangan pandang rendah kepada pelajar dan diibaratkan oleh cikgu Mahmuddin sebagai " ikan mata merah" ini. majoriti mereka yang banyak berjasa kepada guru. Teringat ana semasa kursus Literasi Undang-Undang Guru Disiplin di King Park Hotel minggu lalu, Penceramah yang berkhidmat hampir 15 tahun sebagai guru disiplin dan mengakui telah banyak menyakiti pelajar. katanya pelajar inilah yang lebih ingat dan mengenang budinya. Subhanallah.......... bukan ku pinta sanjungan dan kemuliaan tetapi cukuplah sekadar kau menjadi insan mulia disisi masyarakat dan disisi Allah. apa yang ada pada kita adalah sementara. Jangan sombong dengan kejayaan yang dikecapi kerana ianya hanyalah pinjaman Allah.

Kami sampai di Lipong tepat-tepat maghrib. Bangga ana, bila melihat semua ahli jemaah adalah dikalangan anak muda yang dipimpin oleh anak muda si Usop. Abdul Khair, anak muda berpendidikan turut memberi sokongan kepada golongan belia ini. Mereka kelihatan terkejut dan katanya macam tidak percaya, kami boleh sampai di masjid mereka. Ana dijemput untuk mengimami solat maghrib di masjid yang baru itu. Malam Isra' dan Mikraj lalu, mereka juga menjemput ana untuk menyampaikan ceramah di Masjid baru itu tetapi tidak berkesempatan untuk hadir. Ini kira bayar hutanglah. Selepas solat Maghrib, Imam Usop mengajak kami dan diiringi jemaah masjid ke rumahnya. Sebelum insya' kami berangkat pulang. Usop mengiringi kami hingga ke tapi jalan. ana memberi tip-tip untuk dia mengimarahkan masjid dan menarik orang ke masjid. Kami doakan anak-anak muda ini terus istiqamah dan berjaya memulihkan keruntuhan moral masyarakat yang begitu menular di dalam estet sekarang

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008