Thursday, October 30, 2008

Pak Yazid, Remaja 56 Tahun

Terlebih dahulu,maafku pohon kepada Pak Yazid atau Nama sebenarnya Mat Yazid kerana menulis artikel berkaitan dirinya tanpa meminta kebenaran. Namun coretan ini tanpa niat untuk memuji apalagi mengeji. Tetapi sebagai seorang yang selalu turun ke program, terutama program amal dan gerak kerja jemaah, sudah lama aku mengkagumi insan yang popular dengan nama Pak Yazid ini.


Apabila sahaja melihat semangat dan komitmen beliau di dalam setiap program, teringat juga aku kepada Allayarham Pak Din Hancur yang menjual akhbar di masjid Ar-Rahman,lembah Pantai pada suatu ketika dahulu. Bukan usia yang dibandingkan tetapi semangat dan pengorbanan.

Aku mula mengenali Pak Yazid semasa dia singgah sembahyang di Masjid tempat kami. Aku tertanya-tanya siapa orang tua cakap Terengganu ini. Naik jeep hijau. Tengok macam lasak je. Selepas sembahyang,beliau bertanya aku siapa penerima derma untuk bina PASTI di sini kerana beliau ingin menyampaikan derma.Itulah detik perkenalan aku bersama Pak Yazid.

Bapa kepada 3 orang anak lelaki ini, dahulunya tinggal di Kundasang sebelum berpindah ke Sandakan. Perpindahan beliau ke sandakan memudahkan aku berkenalan dan banyak bersama Pak Yazid sekalipun beliau sibuk sebagai seorang kontraktor.

Kerjaya sebagai kontraktor tidak menghalang Pak Yazid untuk turun ke setiap program sekiranya beliau berkelapangan. Beliaulah yang paling senior tetapi sedia menerima arahan daripada mereka yang boleh dipanggil anak kepada beliau. Itulah sikap rendah diri dan wala' beliau kepada pimpinan. Beliau juga tidak untuk bergurau dengan kami ataupun remaja-remaja.

Pak Yazid pernah menceritakan dalam usia pemudanya, beliau pernah berenang menyeberang sungai Terengganu semata-mata kerana ingin mendengar ceramah ust Awang Jidin. Beliau sampai ke tempat ceramah dalam keadaan basah kuyup. Itulah semangat dan kesungguhan beliau yang patut kita contohi. Inilah ciri jundi yang dikehendaki jemaah. Berapa ramai hari ini qiadi yang gugur dari medan dakwah kerana tidak memiliki sikap jundi seperti Pak Yazid.
Kita patut malu kepada Pak Yazid yang boleh istiqamah dalam perjuangan sehingga sekarang. Beliau tetap relevan. Tidak dimakan zaman. Berapa ramai sudah jundi sezamannya yang telah meletakkan senjata dan simpan di celah ketika keraguan. Bahkan ada yang akhir 20-an juga sudah monopous dalam perjuangan. Apa pun alasan yang kita berikan, kami baru diuji dengan kesenangan,belum lagi nyawa menjadi taruhan.
Pak Yazid bersama anak lelakinya

Malulah kita kepada Pak Yazid.Beliau masih gagah melangkah ke medan dakwah. Segak imannya.

Pak Yazid,kami masih butuh bimbanganmu, teguranmu memperelokkan kami, suaramu lambang kesatriaan anak-anak Sandakan.Kepakaranmu generator malam kami. Terima kasih atas pengorbananmu....

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008