Monday, October 6, 2008

Rogol Rakan Sekelas

Alam persekolahan merupakan dunia yang paling penting dan paling indah dalam kehidupan kita.Dunia yang dikelilingi oleh rakan-rakan sebaya yang pelbagai ragam, keturunan, bangsa, aras kemampuan. Sekalipun rutin harian yang membebankan tetapi ianya tetap menyeronokkan. Sekolah juga menjadi medan kepada pelajar untuk membina karektor diri, meningkatkan maruah, darjat dan sebagainya melalui penguasaan dalam akademik, kepimpinan melalui ko-kurikulum dan sebagainya.

Dukacita kita sejak akhir-akhir ini, dunia persekolahan semakin tercemar dan semacam longgar daripada kawalan' remote control'nya. Bekalan peraturan dan penegasan Kementerian Pelajaran seperti tidak menjadi. Ini terbukti dengan munculnya budaya buli, ponteng, pukul dan ugut guru dan bermacam jenis keruntuhan akhlak. Ini yang berlaku di sekolah. Remaja yang melakukan kes di luar kawasan sekolah juga, sebahagian besar adalah pelajar sekolah. Kenapa ianya berlaku. Apa... siraman ilmu yang dihidangkan saban hari oleh para guru yang terlatih bagaikan mencurah air ke dalam daun keladi?

Peristiwa Pelajar tingkatan 3 merogol kawan sekelasnya seperti yang disiarkan oleh Harian Metro menambah parah institusi persekolahan. Harapan para pendidik dan ibubapa yang mengharapkan sekolah menjadi tempat yang paling selamat untuk anak-anak mereka. Tapi apa sudah jadi.... bukan sekali ianya berlaku.....berulangkali....rogol atau berzina tidak pasti... pastinya, anak muda 15 tahun ini telah ternoda, rosak akhlak dan maruahnya. Apa sebenarnya yang sentiasa berlaku di sekolah... yang dikira boleh menyumbang kepada perkara ini...

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Sunday/Setempat/20081005085725/Article/index_html
http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Thursday/Setempat/20080925095025/Article/index_html
[maaf, penulis gagal mencari link skandal pelajar tingkatan 3 ini]

a. Pergaulan bebas Ala Indon
Media banyak mempengaruhi pelajar hari ini, terutama filem-filem Indo yang ditayang setiap tengahari dan petang. Filem-filem ini banyak mengisahkan percintaan remaja. Walaupun tema keagamaa tetapi tetap dipertonton budaya songsang yang bertentangan dengan agama. Contohnya filem 'anakku Bukan anakku'. Bawang Puteh bayang Merah dan banyak lagi. Semua menunjukkan budaya yang tidak baik kepada pelajar. Ramai pelajar kira meniru cara pergaulan mereka. Pakaian Ferdie dengan baju di luarnya. Rambut Benny yang bercacak dan perang. Berpeluk dan bercium semacam menjadi budaya remaja. Amalan biasa Orang Bercinta. Itulah yang kerap diungkap oleh pelajar. Majalah hiburan yang mempertuhankan budaya hindonisme banyak memesong pelajar sekolah.

b. Kelas tambahan/ Ko-kurikulum yang kerap
Aktiviti sekolah yang terlalu kerap boleh mengelirukan ibubapa. Pelajar pergi pagi dan pulang petang. Kekeliruan ibubapa memudahkan ianya ditipu oleh anak-anak yang tidak jujur. Kekerapan aktiviti juga menjadikan pergaulan mereka akan bertambah rapat. Ini juga menyebabkan mereka lebih rapat dengan kawan berbanding ibubapa dan juga guru. Mereka selalu menganggap ibubapa mereka tidak memahami keadaan mereka. Apa lagi seringkali kita dimomokkan denngan istilah ibubapa sudah ketinggalan zaman. Mereka yang belajar ini ,lebih up to date.

Sepatutnya ibubapa juga diberi ruang atau menyediakan ruang ko-kurikulum kepada anak-anaknya. ko-kurikulum ini termasuklah membantu mereka di kebun, di rumah atau mudahnya membantu kerja-kerja mereka. Ini bertujuan membina mereka supa
ya lebih bertanggungjawab dan merasai sendiri bertapa jerih payahnya ibubapa mencari rezeki dan memenuhi kehendak mereka selama ini. Rasa simpati dan kasih sayang antara ahli keluarga ini akan merangsang mereka untuk lebih gigih dalam pelajar demi masa depan mereka dan ibubapa mereka. Jangan ada ibubapa yang kesian mahu memaksa anak untuk membantu kerja kerana bimbang pelajaran mereka terjejas. Tengok munasabah kita lah bah! Pastinya menanam sikap bertanggungjawab dalam diri pelajar tidak hanya tertumpu di sekolah sahaja bahkan juga peranan besarnya ibubapa.

c. Pelajar membawa handphone berkamera ke sekolah
SMS dan MMS menjadi penghubung antara pelajar. Ianya juga berlaku di waktu persekolahan.Peluang pelajar berhubung adalah terlalu luas. Mereka boleh memujuk rayu melalui SMS dan MMS. Bahkan penguatkuasaan penggunaan handphone di sekolah masih lagi longgar. Peraturan kepada guru disiplin adalah terhad. Sedangkan kalau perhatikan di dalam memory telefon pelajar ada bermacam-macam perkara yang tidak baik.

Rakaman melalui handphone, samada gambar atau video boleh disalahgunakan dan boleh menjadi bahan ugutan.Mungkin Ada juga, pelajar yang merakam adegan berahi mereka atau bersama pasangan mereka. Tujuan konon-kononya untuk kenangan. Kalau artis yang sudah terkenal sanggup buat bergitu.. tidak mustahil pelajar belasan tahun.Sepatutnya pengharaman handphone di sekolah secara menyeluruh dan kiranya ada, guru boleh meneskplore simkad mereka.

d. Guru kurang peka
Ada guru yang mahu menjadi guru yang kononya memahami perasaan remaja. Di anjurkan program atau melalui aktiviti sekolah di atur secara sengaja atau tidak sengaja secara berpasang-pasangan. Dan dibiarkan mereka itu tanpa rasa pertanggungjawaban terhadap akhlak pelajar. Bibit-bibit inilah yang akan menumbuhkan aktiviti yang lebih buruk.

e. Tempat duduk pelajar yang bercampur baur atas alasan pembelajaran bestari
Atas alasan pembelajaran bestari, guru-guru dan kadang-kadang usaha murid sendiri menyusun meja secara berkumpulan. Dalam kumpulan itu dicampurkan lelaki dan perempuan sama ada mengikut aras kebolehan pelajar ataupun macam-macam asalan termasuk alasan supaya bila pelajar lelaki dan perempuan duduk berhadapan, mereka tidak akan bising. Pelajar lelaki akan malu. Maruah pelajar perempuan macam mana? Lelaki malu... adakah perempuan tidak malu? Sifat malu sepatutnya lebih tinggi pada perempuan...bukan lelaki. Mana maruah pelajar perempuan kalau selalu ditenung oleh pelajar lelaki? Adakah tidak terlintas difikiran lelaki...cantik juga si anu ini... eeee.. kalau....??? Mereka remaja. Murahiqah...kita yang dewasa ini pun...jangan cakaplah. Hari-hari menatap...Bukankah ini jalan kepada kemaksiatan. Ingatlah, dunia ini adalah perhiasan dan perhiasan yang paling cantik adalah wanita. Kenapa Ratu alam ini diatur bergitu enteng sekali.???

Kita kerap membiarkan lelaki atau perempuan menghampiri bukan mahramnya begitu rapat. kawan-kawan biarkan aje sebab itu rezeki dia. Guru biarkan, budak mahu belaj
ar..asal niat dia betul...betullah itu. Niat boleh berubah, ikut keadaan. tetapi matlamat tidak menghalalkan cara.

f. Cara berpakaian pelajar terutama pelajar perempuan
Pelajar perempuan yang selalu mendedahkan aurat di dalam kelas. Baju kurung yang dipakainya putih dan nipis. Apa lagi baju yang selalu distereka. Licin dan lutsinar. Kadang-kadang secara terang boleh nampak pakaiannya dalamnya. susuk tubuh tak payah cerita. Selain itu baju kurung yang tidak dibutangkan tangannya. Aurat terdedah begitu sahaja (kecuali yang memakai stokin tangan). bahkan ramai yang sengaja buka, panas konon... masalah tudung yang terlalu kecil dan pendek. Ukuran cm bukanlah tepat bagi tudung seseorang. sepatutnya ukuran badan diambilkira dalam memilih tudung. Ada yang memakai tudung tetapi tidak terlindung bahagian dada dan belakangnya seperti tergantung. Tak payah kira ada pelajar perempuan yang cuai dalam penggunaan pakaian dalam.
g. Ibubapa yang terlalu percayakan anak.
Sikap terlalu percayakan anak, banyak mengundang padah kepada ibubapa. Tidak sepatutnya kita menyerahkan 100% kepercayaan kepada pihak sekolah. Apa lagi dalam keadaan kita tidak kenal sepenuh warga sekolah dan kurang mengambil berat tentang perkembangan yang berlaku di sekolah. Ada juga ibubapa yang tidak kenal pun warga sekolah khususnya pentadbir dan pendidik. Keadaan ini menyebabkan ibubapa kerap ditipu oleh anak-anak. Apa salahnya kalau ibubapa meminta bukti tentang adanya aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Kalau belajar di rumah kawan, kawan mana? Baikkah akhlak kawannya itu? Pastikan balik mengikut waktu yang sepatutnya. Tanyalah kawan-kawan yang lain tentang perkembangan anaknya. Ini...kalau ada yang beritahu keburukkan anak...bukan berterima kasih kepada pelapor, bahkan dimarahi lagi atau diherdik dibelakang orang yang melapor. Kononnya dengki, minta puji, perasa baik sangat dan bermacam lagi.

Saya ingat dengan pembentangkan senario yang berlaku, tadi, sama-samalah kita mengambil langkah memperbaiki kerosakan-kerosakkan ini. semuanya demi ummah kita, agama kita dan negara kita.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008