Thursday, November 27, 2008

Disember Bulan Bermadu Kasih

Alhamdulillah…cuti sekolah masih berjalan. Pastinya bermacam aktiviti yang dilakukan oleh pelajar dan mereka yang turut bercuti sempena cuti sekolah. Acara yang paling popular dimusim tengkujuh ialah majlis perkahwinan. Sana sini kita menerima untuk hadir ke majlis walimah kawan, keluarga,jiran dan mereka yang bakal menautkan kasih sayang. Tengkujuh yang sejuk inilah paling laris. Sesejuk hati pasangan yang ditaut hatinya, sesenyum ibubapa yang menerima menantu. Seseronok adik-adik yang mendapat abang atau kakak baru dalam hidup mereka.

Pastinya, ikatan yang terpatri kukuh melalui lafaz ijab qabul ini,menyelamatkan pasangan dua sejoli dari godaan syaitan,iblis dan manusia yang khianat. Bersyukurlah.... sekurang-kurangnya anda ada juga yang sayang dan sanggup diikat secara rasmi. Ibubapa tidak lagi perlu berfikir untuk menjaga anak gadisnya, terhindar fitnah,maruahnya meningkat. Tanggungjawab taklif mencari jodoh untuk anak perempuannya sudah selesai. Beruntung lagi kiranya mendapat menantu yang soleh. Menantu yang bukan setakat menjaga anak gadisnya tetapi boleh membawa anak gadisnya hidup ke arah maridhatullah dan bakal menghadiahkan cucu-cucu yang comel serta soleh.

Alhamdulillah, perkahwinan November Disember ini menyelamatkan hamba-hamba Allah daripada terjerumus ke kancah maksiat. Amat menakutkan kita dengan statistik yang dikeluarkan apabila sebanyak 257,411 sijil kelahiran yang didaftarkan rupa-rupanya tanpa dicatatkan nama bapa dari tahun 2000 hingga Julai lalu. Maksudnya itu adalah anak luar nikah.
Perkara itu didedahkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika menjawab soalan lisan R. Sivarasa (PKR-Subang) semasa sesi soal jawab Dewan Rakyat, semalam.

Menurutnya, data itu dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ekoran anak-anak yang dilahirkan itu tidak mempunyai sah taraf atau anak luar nikah.
"Pendaftar tidak boleh mencatat nama bapa pada sijil kelahiran bagi anak-anak tidak sah taraf atau luar nikah kecuali atas permintaan bersama ibu dan orang yang mengaku dirinya sebagai bapa."Ini selaras dengan peruntukan Seksyen 13 Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 atau Akta 229," katanya.
Tambah Syed Hamid, di bawah peruntukan Seksyen 28 Akta 299, pendaftar berhak untuk mendapatkan maklumat sebaik mungkin berkenaan ibu dan bapa yang sah bagi setiap kelahiran yang hendak didaftarkan.

Dengan jumlah yang begitu besar, mungkin ada dari kalangan jiran,sahabat dan keluarga kita yang terlibat. Semoga Allah jauhkan kita daripada bala bencana ini. Jangan biarkan zina berleluasa,celaka kita nanti.
Oleh sebab itu, mudahkanlah perkahwinan, cepatlah nikah, susahkanlah maksiat, kedekutlah dalam pergaulan lelaki perempuan. Buatlah yang ikut syariat,bukan kehendak orang. Jauhilah niat untuk tunjuk lebih hebat.

Carilah keberkatan dalam musim tengkujuh. Jadikan tengkujuh bulan bermadu kasih. Sama ada yang sudah berkahwin atau baru berkahwin .Selamat berbahagia kepada pasangan-pasangan yang kesampaian hajat. Semoga bakal memproses anak-anak yang soleh, yang bakal menjadi pejuang-pejuang Islam yang akan mendaulatkan agama Allah.Bagi mereka yang belum kesampaian hajat. Sabar...jaga iman. Kalau ada jodoh tak ke mana.November Disember 2009 masih sejuk.Masih subur yang mendirikan masjid iman,kilang taqwa.
• Kepada Sahabatku Azlin dan Rozlin-
Selamat Pengantin Baru
Selamat Berbulan Madu
Semoga kalian berbahagia

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008