Friday, November 14, 2008

MuridKu: Selamat Menghadapi SPM dan STPM

Calon SPM sudah memulakan detik-detik penentu dan cemas dalam kehidupan mereka pada 11 November lalu. Sementara itu,calon-calon STPM akan memulakan pada Isnin ini iaitu pada 17 November 2008. Detik penentuan ini diharapkan dihadapi dengan bersungguh-sungguh dan persiapan yang lengkap dan rapi setelah kalian bergelumang di medan ilmu hampir 12 tahun

Kami bagi pihak pendidik telah berusaha sedaya upaya bagi membantu para pelajar untuk mereka mencipta dan meraih kemanisan hidup melalui liku-liku medan menuntut ilmu. Terpulang kepada kalian untuk memunafaatkan apa yang telah diberikan.Kami tidak dapat membantu kalian di dalam dewan peperiksaan.

Seringkalikuingatkan kepada kalian sebagai persiapan menghadapi peperiksaan, anggaplah seperti kalian akan melalui alam kubur.(nanti jadi isu besar pulak ni.)Tiada siapa yang dapat membantu dan menolong diri anda kecuali ilmu yang dituntut sebelum menghadapi peperiksaan.Alam kubur pun begitu,hanya amalan di dunia yang akan menyelamatkan kita daripada siksaan kubur. Oleh sebab itu semasa hidup ini, beramallah sebanyak mungkin agar di alam kubur kita tidak terpingga-pingga seterusnya disiksa oleh penjaga kubur. Dan yang lebih malang adalah penderitaan berpanjangan di alam akhirat yang bakal di lalui peringkat-demi peringkat. Gagal di alam kubur bermakna kegagalan berterusan untuk seterusnya.

Pihak sekolah dengan kerjasama PIBG telah mengadakan solat hajat berramai-ramai di Surau Sekolah sebagai usaha terakhir daripada pelajar,guru dan ibubapa untuk bermunajat kepada Allah supaya dilapangkan dada ditenangkan fikiran dan dimudahkan untuk para pelajar menjawab soalan demi soalan dengan baik dan tepat.Cuma...maaflah ingin sebut disini,kami cukup berdukacita dengan sambutan ibubapa Kinabatangan ini terhadap anjuran solat hajat. Sambutan amat menyedihkan.Baik diperingkat PMR mahupun SPM.Di peringkat PMR, hanya sepasang suami Isteri dari Kg Batu putih sahaja yang hadir.Kita patut malu kepada pengetua yang bukan Islam yang meminta di adakan solat hajat untuk kejayaan Pelajar.Beliau memberi komitmen yang cukup baik.Hampir setiap kali solat hajat beliau hadir dan memberi sumbangan pen dan pensil untuk setiap calon. Malu kita umat Islam seolah-olah kita sendiri tidak yakin dengan usaha ini.Mungkin sekadar budaya.


Kita harapkan sikap ini dapat berubah dari hari ke sehari.Ingatlah....yang memberi kejayaan dan kegagalan itu adalah iradah Allah,bukan semata-mata bergantung kepada usaha anak-anak kita.

Kepada para muridku,
Teruskan perjuangan. Doa guru-guru kalian mengiringi setiap usaha baik kalian. Jadilah manusia yang berguna kepada agama, bangsa dan negara. seandainya ada yang gagal,yakinlah bahawasanya pertolongan Allah itu akan datang bagi sesiapa yang berusaha...berusahalah untuk menjadi manusia yang berguna.Rezeki,jodoh dan maut adalah rahsia Allah.Tugas Kita adalah berusaha.Bagi yang berjaya..tidak mestinya berjaya itu rezeki tetapi dalam masa yang sama ianya adalah ujian Allah. Amanah Allah. Buatlah segalanya kerana Allah dan menepati aturan Allah SWT

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008