Monday, November 17, 2008

Osama Laden Berkhatan

Musim sekarang adalah musim kanak-kanak menuju alam dewasa. Iaitu majlis berkhatan beramai-ramai. Namun demikian suasana itu tidak dapat dikongsi oleh anak sulungku, Osama Laden. Osama dikhatankan dihospital hanya ditemani oleh abuyyanya. Tiada majlis, tiada pulut kuning,tiada naik gajah atau usungan.

Dalam usia 7 tahun, Osama dikhatankan bagi menyempurnakan fitrah manusia itu sendiri sebagai Sabda Baginda Nabi Muhammad SAW .Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Dari Nabi saw., beliau bersabda: Fitrah itu ada lima, atau ada lima perkara yang termasuk fitrah; berkhitan; mencukur rambut kemaluan; memotong kuku; mencabut bulu ketiak dan menggunting kumis. (Shahih Muslim No.377)

Sepanjang sesi berkhatan terutama ketika sakit (suntikan bius memang sakit) Osama beristigfar dan ketika sakit sangat ku ajar dia supaya bertakbir. Takbir!!! Allahuakbar!!!! Takbir!!! Allahuakbar!!!! Takbir!!! Allahuakbar!!!! Itulah ucapan dia sambil mengengam tangan aku. Suara takbirnya memecah kesunyian hospital Kinabatangan yang agak sunyi kerana hari Cuti.

Alhamdulillah, walaupun selepas suntikan bius dan koyakan dia minta diberhentikan kerana sakit sangat katanya. Setelah dipujuk bahawa berkhatan ini adalah fitrah dan dianjurkan oleh baginda Nabi. Nabi lahir dalam keadaan berkhatan. Kalau nak dikira sakit, bayangkanlah kesakitan Saidina Abu Bakar, Saidina Uthman dan Saidina Umar yang memeluk Islam dalam usia dewasa dan disunatkan. Osama terdiam sekejap.

Tapi dia minta supaya ditangguhkan pada tahun hadapan. Nanti sekolah di tahun 2. Apalah jawapan yang hendak aku berikan....??? Ku bertanya, mahukah disuntik bius ini kali kedua? Suntikan inilah yang paling sakit. Dia termenung seterusnya.... minta diteruskan... Alhamdulillah akhirnya selesai.

Mudah-mudahan, dia dapat matang dengan cepat dan paling penting ibadatnya dapat dilakukan dengan sempurna dan dalam keadaan bersih.Mudah-mudahan semangat perjuangan, zuhud dan wara' Osama Ben Laden turut meresap dalam jiwa Osama Laden anakku.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008