Saturday, November 22, 2008

Udang Kg Bilit, Kinabatangan bersama Ust Abdul Ghani Al-Biliti

Kg Bilit memang masyhur sebagai antara pusat pelancongan di negeri Sabah.Kg Bilit menjadi tumpuan pelancong terutama pelancong asing kerana kg Bilit memang asing dari kampung-kampung lain. Ianya terletak dipinggir sungai Kinabatangan yang menghala ke laut.Jalan Sukau yang masih dalam proses penurapan (aspal) menjadi laluan utama. Dari Jalan Sukau, kita akan melalui jalan sukar kerana jalannya dikelilingi dengan hutan asli. Mungkin juga hutan simpan bagi memastikan keaslian kampung yang terkenal dengan monyet Belanda dan mata buaya.Kampung ini juga telah melahirkan seorang tokoh politik tanah air yang juga ahli parlimen Kinabatangan Datuk Bung Mokthar Radin.
Anak-anak menghantar kami ke pengkalan

Aku masuk kampung Bilit atas undangan kawanku, Ust Abdul Ghani Al-Biliti. Seorang Warga pendidik yang hampir 5 tahun bermukim di Kg Bilit.Inilah pertama kali aku masuk ke Kg Bilit untuk melihat sendiri sahabatku yang pada mulanya merayu untuk dipindahkan di sekolah di luar atau di pekan atas alasan keselamatan dan kesihatan anak-anaknya, tetapi akhirnya menolak untuk pindah dan dipindahkan. Aku pelik dengan Ust Abdul Ghani ini.Apalah faktor yang menyebabkan beliau begitu sayang dengan kampung Bilit ini.Kalau hendak kata baik sangat kg Bilit ni ada mat Salleh, line telefon terpaksa digantung di dinding sekolah baru dapat sms.

Ust Abdul Ghani sedang mengangkat bubunya

Aku mengambil keputusan untuk pergi melihat sendiri keadaan beliau dan kampung kesayangannya.Aku bawa sekali keluargaku.Perjalanan sejam lebih (jalan belum bagus betul ketika itu)membolehkan aku sampai sebelum jumaat di situ. Solat jumaat di sana. Jemaah tidak cukup 40 orang. Orang kampung sikit.Terpaksa aku, cover dengan solat zohor pulak.Lepas solat zohor,kami bersembang dengan penduduk setempat.

Arus sungai Kinabatangan yang kami redah

Selepas makan tengahari, Aku di bawa oleh Ust Ghani ke sungai untuk menangkap udang. kami ke sungai dan menaiki bot yang dipandu oleh Ust Abdul Ghani. Mahir betul dia mengendalikan bot. seperti tidak percaya yang memandu itu Ust Abdul Ghani yang kukenali dulu. Macam orang sungai pula kurasakan dia.Kami terus mengangkat bubu demi bubu.Kalau tak silap dalam 30 lebih bubunya.

Sepanjang sungai Kinabatangan, banyak terdapat macam penempatan sementara, pondok atau chelet yang dihuni oleh pelancong-pelancong asing. Kesian betul aku tengok pelancong-pelancong itu. Jauh mereka datang mencari ketenangan. Tinggal di dalam hutan berpaya,berkawankan buaya, di bawah pokok seraya,yang biasanya dihuni oleh hantu raya. Mahalnya ketenangan bagi mereka.

Pada mulanya seram juga aku untuk mengangkat bubu.Maklumlah tempat yang digantung bubu itu macam lubuk buaya je.Namun demikian, bila bubu demi bubu yang diangkat, aku mula yakin diri. Mulalah aku angkat sendiri bubu dan menangkap undang-udang yang terdapat dalam bubu. Ust Abdul Ghani hanya membimbing aku cara memasang kembali bubu-bubu itu. lama juga,kami di atas bot. Petang baru kami sampai di pengkalan kg Bilit.Macam jauh juga perjalanan.

Aku...mengutip udang dalam bubu

Aku sampai dirumah agak malam.Di rumah aku buat resolusi sendiri,itulah antara sebabnya Ust Abdul Ghani tidak mahu keluar di pekan. Hobinya mencari udang dan menyelusuri sungai Kinabatangan.Dia membeli bot dan engine sendiri.Apa yang menariknya, ada juga orang kampung yang datang membeli udang di rumahnya.Itulah hebatnya sahabatku Ust Abdul Ghani Al-Biliti. Semoga terus tabah dan sebarkan dakwah di bumi Bilit.Target pertama ustaz...biar cukup 40 orang solat jumaat. InsyaAllah.... yakinlah, Allah bersama-sama orang yang berusaha.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008