Wednesday, December 3, 2008

Balik Kampung

Malam terakhir 2008 di bumi Sabah. Itulah yang kurasakan, bilamana, Insyallah pagi esok,kami sekeluarga akan kembali ke bumi kelahiran, Kelantan Darul Naim. Hanya untuk seketika menjenguk keluarga dan tanah air tempat bermain. Esok pagi kami sekeluarga akan berangkat. Anak-anak seperti tidak sabar untuk jumpa atuk, nenek dan pakcik mak cik mereka. Dari tadi ikut aje, mana aku pergi. Takut ditinggalkan.

Nak naik kapal kebang
.....suara yang selalu kudengar dari anak keduaku sejak dari bulan November lagi.Mungkin saat mereka semakin dekat,lama menunggu aku dan isteri mengemas, mereka tertidur. Aku pula mengambil kesempatan untuk mencorek sesuatu di laman ini sebelum berangkat ke kampung. Maklumlah, dikampung tak de streamxy. Sudah dipotong, tak de hardcore yang mengurus. >Osama menerima sijil Tamat Transisi

Mewakili kumpulan menerima hadiah sukaneka transisiMenerima anugerah Tokoh Transisi Lelaki 2008 daripada Guru Besar En Sabril Ludin
Bersama Tokoh Transisi Perempuan 2008 [Siti Shafikah Jibrah]

Tiada apa yang nak dikongsi. Hanya perturunkan gambar awal tahun anak sulungku Osama Laden di awal persekolahan Tahun Satu atau Transisi.

Pada kawan-kawan,Insyaallah,panjang umur kita jumpa 2009 untuk meneruskan perjuangan. Selamat Hari Raya Aidil Adha dan Selamat berbahagia bersama keluarga.

Kepada sahabatku Ust mujahideen,Ishar, sahar,Ust Mahathir, Wahid, Abg Ramlan, Mustaman dan pejuang-pejuang kental.Teruskan perjuangan kalian. Sesungguhnya, aku berbangga dengan semangat dan keupayaan Kalian. Teruskan.

Tuesday, December 2, 2008

Mandi Wiladah dan nifas

Seorang perempuan yang telah selesai melahirkan anak mempunyai kewajipan tertentu iaitu mandi kerana beranak (wiladah) dan mandi kerana nifas.

Para ulama telah ijmak mengatakan bahawa wajib mandi dengan sebab keluar darah nifas. Termasuk di dalam perkara yang mewajibkan mandi ialah wiladah iaitu mandi kerana beranak, sekalipun melahirkan tanpa basah (darah). Begitu juga bagi perempuan yang mengalami keguguran anak, tidak terkecuali daripada kewajipan mandi, sama ada keguguran itu hanya berupa darah beku (‘alaqah) ataupun hanya berbentuk seketul daging (mudhghah).

Bagi sebilangan perempuan yang terpaksa menjalani pembedahan perut untuk mengeluarkan anak, maka dikategorikan hal yang sedemikian itu sebagai wiladah maka wajib ke atas perempuan tersebut melakukan mandi.

Perlu diingat, mandi kerana beranak dan mandi kerana nifas mempunyai perbezaan. Bagi mengelak kekeliruan, maka darah nifas ialah darah yang keluar dari rahim perempuan selepas melahirkan anak sekalipun hanya setitik. Bermulanya darah nifas itu keluar sebelum berlalu lima belas hari setelah seseorang perempuan melahirkan anak. Andaikata darah itu tidak keluar melainkan setelah berlalu masa selama lima belas hari atau lebih, maka darah yang keluar itu tidak dikatakan sebagai nifas tetapi ia merupakan darah haidh. Maka dalam hal ini perempuan tersebut diwajibkan mandi kerana nifas.

Manakala mandi kerana wiladah ialah apabila seorang perempuan itu melahirkan anak atau mengalami keguguran anak sekalipun hanya berupa darah beku (‘alaqah) atau hanya berbentuk seketul daging (mudhghah). Maka wajib bagi perempuan itu mandi kerana beranak (wiladah) setelah berlakunya kelahiran atau keguguran sebagaimana disebutkan.

Maka apabila seorang perempuan telah melahirkan anak, dia wajib mandi kerana beranak (wiladah) dan wajib juga ke atasnya mandi nifas setelah berhenti darahnya atau habis tempoh masa yang sederhana iaitu empat puluh hari empat puluh malam atau masa paling maksima selama enam puloh hari enam puloh malam.

Sayugia diperingatkan bahawa adalah wajib bagi seorang perempuan itu mengetahui hukum-hukum berkaitan dengan mandi wiladah dan mandi kerana nifas, dan wajarlah bagi suami yang mengetahuinya mengajarkan hukum-hukum tersebut kepada isteri masing-masing

Tahniah Imam Jalpah

Kami mengucapkan tahniah kepada Imam daerah Kinabatangan Tuan Hj Jalpah Sani kerana telah mencipta rekod Kinabatangan. Kelmarin, Tuan Hj Jalpah telah dikurniakan 3 orang puteri kembar di Hospital Likas, Kota Kinabalu. Ketiga-tiga puteri kembar beliau dikhabarkan sihat dan masih ditahan di hospital.

Kelahiran bayi ke 8,9 dan sepuluh ini menjadikan tuan haji mempunyai sepuluh orang anak. 5 orang lelaki dan 5 orang perempuan. Sebelum ini, 2 orang anak perempuannya adalah yang sulung dan yang bongsu.

Syukur juga kepada Allah kerana memberi kesihatan kepada bayi-bayi dan Puan Sabturiah.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008