Tuesday, February 10, 2009

Masjid pelbagai Budaya, Penghormatan Kepada Orang Cina

Tiada siapa yang dapat menafikan Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat adalah perancang utama dalam pembinaan masyarakat yang berteraskan Islam. Beliau juga telah berjaya memecahkan tradisi politik perkauman Melayu yang sempit selama ini. Selama para pemimpin politik Melayu baik PAS apa lagi UMNO mencanangkan politik berteraskan perkauman Melayu sehingga menganggap kaum lain adalah musuh dan ancaman kepada orang Melayu dan hak ketuanan Melayu. Ini menyebabkan antara kaum utama di Malaysia sering curiga dan mencurigai antara satu sama lain.

Masjid Pelbagai Budaya yang sempat saya rakamkan ketika balik bercuti

Sebelum ini, kebencian kepada cina dan India dari kalangan orang Melayu amat ketara. Ini dikukuhkan lagi dengan mengaitkan Cina makan babi, Cina taukeh judi, Cina penipu Melayu. India pula dikaitkan dengan kaki putar belit sehingga lahir pepatah Melayu, kalau jumpa ular dan keeling, pukul keling dulu, baru pukul ular.(sah atau tidak, tidak pasti tetapi pepatah ini pernah digunakan oleh seorang YB UMNO disidang DUN Perak pada tahun 2008). Pepatah ini menunjukkan tahap kepercayaan orang Melayu kepada kaum Cina dan India amat tinggi. Saya tidak pasti macam mana anggapan Cina dan India terhadap orang Melayu tetapi pada pandangan saya… mereka juga beranggapan tidak baik juga kepada orang Melayu.

Satu kisah seorang cikgu di kampong saya pergi membeli di kedai Cina. Cikgu itu menawar dengan harga yang lebih murah daripada harga yang diletakkan oleh taukeh Cina. Taukeh itu menjawab dengan pelat Cinanya… lu gi la…. Cikgu itu terus jadi panas. Dengan nada marah dia menjawab… apa…. Awak kata saya gila????. Maksud taukeh itu, saya akan rugi kalau bagi harga yang diminta itu. LU GI..LA (rugi). Ini satu cebisan kisah kecurigaan kita kepada bangsa lain.

Saya pelik dengan bangsa saya sendiri, walaupun perasaan curiga Melayu kepada Cina dan India itu tinggi, namun dalam masa yang sama, kita membeli dan jalankan urusan harian dengan mereka. Kita bertaukehkan mereka. Malah ramai pekerja Melayu suka menjadi pekerja( Kuli) kepada majikan Cina kerana mereka yakin gaji mereka akan dibayar berbanding berkerja Melayu walaupun keluarga sendiri, ramai yang tidak membayar gaji pekerja. Tetapi kebencian tetap dihalakan kepada mereka. Kenapa???

Satu kebanggaan: Orang Cina boleh memegang dan mendokong calon berkupiah. Satu era baru dalam politik pelbagai kaum di Malaysia

Inilah mungkin antara sebab terbesar, kita gagal menarik mereka kepada Islam. Apa kurangnya Islam? Islam agama yang komplikated, syumul dan diyakini 100% tidak kekurangan. Dari segi kelebihan semasa, Islam agama resmi yang boleh disebarkan. Sudah hamper 51 tahun kita merdeka. Masih boleh dibilang dengan jari Cina dan India memeluk Islam di kawasan-kawasan perumahan atau diperkampungan.

Ya…. Mungkin susah, kalau kita cakap soal agama. Orang Cina dan India mempunyai jati agama yang kuat. Susah untuk tukar agama…bagaimana pula dengan bahasa Melayu yang menjadi pengantar di sekolah-sekolah sejak merdeka lagi. Penyata demi penyata dari Kementerian Pendidikan diperkenalkan. Orang Cina dan India masih menutur bahasa Melayu dengan pelat mereka lagi. Bahkan ada individu Cina dan India yang tidak boleh berbahasa Melayu. Kita gagal membentuk mereka hampir setengah abad. Adakah bahasa Melayu yang kurang… atau sikap orang Melayu sendiri???

Selagi kita beranggapan orang Cina tidak basuh berak, jijik kerana makan babi bela anjing.. selagi itulah hasrat untuk mewujudkan perpaduan sebenar tidak akan wujud. Perpaduan yang ada hanyalah tempelan dan eksosori semata-mata. Suatu hari, tempelan ini akan berkecai juga. Oleh sebab itu, saya melihat kebijaksanaan dan penekanan yang selalu diberikan oleh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz cukup bijak dan bakal mewujudkan suasana kundusif dalam masyarakat majmuk.

Usaha Kelantan pimpinan Tuan Guru :-
1. Selalu menekankan dalam ceramah dan kuliah bahawa manusia asal dari keturunan yang sama. Iaitu daripada benih nabi Adam Alahi salam.Tidak ada bangsa yang paling mulia kecuali mereka yang bertaqwa kepada Allah. Melayu tidak berguna satu sen di akhirat kelak.
2. Melantik Dato Anuar Tan dari keturunan Cina sebagai exco Kerajaan Negeri Kelantan sejak 3 penggal

Biarkan:Melayu dan Cina boleh berpeluk (Penulis dan Tian Chua) walaupun seakan menoleh kelain. Penulis yakin Tian Chua ikhlas.

3. Menekankan orang Cina patut menyokong Hudud kerana orang yang kaya di Malaysia ini adalah orang Cina. Kemungkinan harta merekalah yang paling banyak akan dicuri.
4. Menjemput Imam dari Negara Cina untuk menjadi Imam sembahyang di Kelantan terutama di bulan Ramadhan bagi membuktikan Islam bukanlah hak ekslusif orang Melayu bahkan orang Cina lebih hebat dari segi pengamalan syariat Islam.

5. Menghadiri hari-hari kebesaran kebudayaan Masyakat Cina, Siam dan India sekalipun Tuan Guru seorang Ulama yang tidak berpisah dengan serban dan jubahnya.
6. Dan terbaru… pembinaan masjid pelbagai budaya di Rantau Panjang Kelantan. Pembinaan ini menjadi cercaan mereka yang jahil dengan alasan Nik Aziz bina Ketik tempat Cina Menyembah di Rantau Panjang. Pembinaan Masjid ini membuka lembaran baru dalam sejarah perkembangan Islam di tanah air.

Kalau mahu disenaraikan, masih banyak usaha Tuan Guru Nik Aziz dalam usaha beliau membina perpaduan Ummah tanpa membangga dan mencemuh bangsa lain. Sampai bila kita mesti menjadi masyarakat yang bodoh sombong, yang akhirnya, meletakkan orang Melayu terus ketinggalan? Ketinggalan dari semua sudut kerana kita ingin menjaga kepentingan beberapa teknokrat dan politikus Melayu.Terima kasih Tuan Guru atas pengorbanan dan bimbingan ini semoga masyarakat majmuk yang berteraskan keadilan dan kesejahteraan dapat kita tegakkan. Usaha ini juga diyakini mendapat rahmat dan magpirah daripada Allah.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008