Thursday, February 12, 2009

Padang atau Sawah????

Saban tahun, kami menyambut tamasya sukan tahunan dengan terpaksa bergelumang dengan lumpur. Berminggu masa diambil untuk menyiapkan padang, akan tetapi apabila padang siap dan baru sahaja digunakan ianya bagaikan sawah untuk menanam padi. Itulah realiti yang berlaku pada padang SMK Bukit Garam.

Sepuluh tahun kebelakangan ini, kami tidak dapat bermain atau bertanding di padang rata .Kami bertanding dan memilih juara untuk ke peringkat daerah dengan padang yang becak, trek yang berlumpur dan air memenuhi hampir keseluruhan padang, bahkan sebahagian besar lokasi pertandingan terpaksa dihentikan kerana takungan air.Padang yang tidak perlu lagi dibajak

Berbagai ikhtiar telah dilakukan oleh guru-guru yang menyediakan trek pertandingan termasuk dengan mengali parit dan sebagainya. Pihak sekolah juga pernah memilih musim pertengahan tahun untuk mengadakan sukan sekolah, tetapi ianya tetap mengalami masalah yang sama. Kita bimbang, jika ianya berterusan begini, kecederaan kepada atlit dan petugas sukan sukar dibendung. Setiap masa mereka terdedah kepada bahaya.Kecewa...sampai bila kita terus begini..

Dalam banyak acara yang melibatkan pecutan atlit, ramai yang jatuh dan tersungkur seterusnya menelan lumpur disaat akhir pecutan mereka. Kiranya perkara ini terkena kepada seseorang atlit, pastinya mereka akan sakit dua perkara. Pertama sakit anggota kerana jatuh dan kedua sakit hati (kecewa) kerana sepatutnya mereka dapat mencipta kejayaan yang lebih baik sekiranya mereka tidak jatuh. Kalau mereka jatuh kerana kesilapan mereka, pastinya mereka dapat menerima hakikat. Bagaimana kiranya mereka jatuh kerana pihak penganjur gagal menyediakan trek yang sepatutnya?

Pada firasat saya, tidak silap bilamana Puan Sutina Markus, penolong kanan1 dalam ucapan penutupan temasya Sukan sekolah kali ini, memohon jasa baik pihak Pejabat Daerah Kinabatangan memberi perhatian kepada kemudahan Infrastruktur di sekolah ini. Ucapan beliau diperkukuhkan lagi dengan serangkap pantun yang dituju khas kepada Penolong Pegawai Daerah yang hadir sebagai perasmi ketika itu.


Penolong Pegawai Daerah telah memberi jaminan akan memberi perhatian kepada beberapa kemudahan infrastruktur yang dimohon walaupun mungkin tidak berupaya dapat melakukan semua projek yang dipohon.

Kita tetap menaruh harapan agar kata dikota. Sudah lama kita menanti. Menanti dan menanti. Jalan masuk ke sekolah terus becak hingga ke hari ini. Tapak perhimpunan terus dilimpahi air. Sekalipun penantian satu penyeksaan tetapi kita akan terus menanti. Semoga ianya menjadi pasti.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008