Sunday, August 30, 2009

Perkasakan Pakatan Sabah: UBN Sebenarnya Rapuh

KOTA KINABALU, 29 OGOS : Pakatan Rakyat Sabah perlu diperkasakan secara segera jika mahu memerintah negara pada pilihanraya ke 13 nanti. Ketakutan kepada kekuatan UBN hanya hantu yang menghantui pemikiran rakyat Malaysia sekian lama yang menyebabkan UBN dapat memerintah sehingga 50 tahun lebih. Sedangkan pada hakikatnya UBN adalah pemerintahan yang rapuh yang boleh ditumbangkan dengan kekuatan dan kesatuan Pakatan Rakyat dengan mengenepikan kepentingan etnik atau agenda-agenda yang bersifat logistik. Demikian tegas YB Ust Muhammad Husin, Ahli Parlimen Pasir Puteh, Kelantan dalam majlis Ceramah Ramadhan di Idaman Villa, Kota Kinabalu.

Ceramah selepas solat teraweh itu turut menampilkan Datuk Halik Zaman, YB Nasir Zakaria (Ahli Parlimen Padang Terap) dan Sdr Ansori Abdullah. Turut Hadir, bekas pengarah Pelajaran Sabah, Datuk Hasbullah Mat Taha.

Yb Ust Muhammad Husin menegaskan tsunami politik yang melanda semenanjung akan dapat ditiupkan di bumi Sabah yang menjadi simpanan tetap UBN dengan syarat Pakatan Rakyat dapat membuang mitos UBN itu terlalu kuat. Kekuatan UBN sebenarnya hanya bergantung kepada kerajaan yang mereka kuasai. Tanpa Kerajaan dan jenteranya, UBN akan berkubur. Buktinya UBN Kelantan, selepas tewas pilihanraya 1990 masih tidak dapat bangkit di Kelantan sehingga ke hari ini.

Pentadbiran yang lemah dan korupsi menyebabkan negara menangung hutang yang besar. Krisis dalaman UBN tidak berkesudahan. Satu demi satu krisis dalaman memecahkan UBN. perpecahan ketara pada tahun 1987 sehingga melahirkan Parti Melayu Semangat 46 dan pengharaman UMNO. UMNO baru cipta Tun Dr Mahathir juga dilambung ombak reformasi selepas pemecatan Anwar Ibrahim pada tahun 1998. Berbagai skandal dan kebejatan politik berlaku dalam pentadbiran UBN termasuk isu berat yang melanda UBN sekarang seperti pemecatan Chua Soi Lek, Isu PKFZ dan penyerta Chua Jung Ming ke dalam parti Keadilan.

Sepatutnya krisis, skandal dan isu besar yang melanda UBN membuka ruang kepada Pakatan Rakyat untuk mengambilalih pemerintahan Malaysia. Syaratnya, Pakatan Rakyat mesti diperkasakan dan meletakkan keyakinan kepada pertolongan Allah SWT. Soal tuduhan liar bahawa PAS ekstrimis Islam, DAP parti chauwanis sudah dapat kita singkirkan melalui kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Menurut beliau lagi, dengan berbekalkan semangat Ramadhan, kita menyelusuri sirah pembukaan Kota Mekah yang pada logiknya,agak mustahil untuk dikuasai setelah dakwah Nabi 13 tahun di Mekah tidak mendapat sambutan yang mengalakkan. Mudahnya kalau ada pilihanraya Mekah, Rasulullah SAW akan hilang wang pertaruhan. Namun dengan iradah Allah, pembukaan dan penguasaan Kota Mekah berlaku tanpa sebarang pertumpahan darah dalam bulan Ramadhan AlMubarak.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008