Sunday, August 23, 2009

Ramadhan Tanpa Gula

Sejak akhir-akhir ini, seperti menjadi kemestian Ramadhan tanpa gula. Apa betul penggunaan gula berlebihan oleh masyarakat 1 Malaysia sehingga gula habis di pasaran. Kerajaan telah memberi jaminan bahawa bekalan gula mencukupi tetapi kenapa para peniaga gagal membekalkan gula kepada pengguna?

Pasaraya menghadkan 2 kilo gula untuk setiap pembeli, itupun gula biasanya diletakkan di kaunter bagi memudahkan kawalan gula. Di kedai-kedai runcit lagi teruk, GULA HABIS ditulis di meja kaunter. Penulis sudah hampir seminggu terputus bekalan gula. Puas mencari di kedai runcit sekitar, tidak ada, sudah habis dan akan sampai. Bila?

Bukan persoalan tidak ada gula sikit dah bising. Akan tetapi kita cuba merungkai persoalan kenapa menjelang Ramadhan dan perayaan Islam, gula habis? Mungkinkah agenda peniaga untuk menaikkan harga gula atau satu sabotaj kepada umat Islam? Barangkali mungkin umat Islam menggunakan gula berlebihan pada bulan Ramadhan? Kalau ini benar, sikap ini perlu perbaiki kerana bakal mendatangkan penyakit kepada umat Islam yang berpuasa dan semestinya bertentangan dengan hikmah berpuasa untuk menjaga dan memulihkan kesihatan. Sunat berbuka dengan makanan manis itu lebih menjurus kepada memakan kurma. Itulah sunnah nabi.

Persoalan-persoalan ini penulis lontarkan untuk difikir bersama dan diambil tindakan bersama untuk kemaslahatan ummah.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008