Sunday, October 18, 2009

Bagaimana Sorhgaghtani Bek Membina Penakluk Dunia?


"Tangan yang menghayun buaian boleh mengoncang dunia " . Ungkapan itu amat tepat dengan kejayaan dan keupayaan Sorgaghtani, ibu kepada Hulagu Khan dalam mendidik anaknya sehingga menjadi penakluk-penakluk yang hebat. Dengan meletakkkan bapanya Genghis Khan sebagai idolanya. Beliau tekun dan yakin mendidik anak-anaknya.

Hikmah dan kebijaksaan sering menjadi barang yang tertinggal kepada umat Islam. Justeru itu, tidak salah untuk kita mengambil pengiktibaran daripada apa yang dilakukan Sorgaghtani dalam membina Hulagu Khan

1. Menjadikan bapanya Genghis Khan Sebagai Idola anaknya
2. Kekurangan diri bukan Halangan untuk berjaya. Genghis Khan umpamanya sekalipun hidup dipadang rumput dan tertutup pada dunia luar, dia mampu menjadi penakluk yang hebat kerana keinginan yang tinggi.
3. Memilih nama yang hebat
4. Menyakinkan anaknya bahawa dia anak yang bertuah. Setiap hari Hulagu Khan dipasak mindanya oleh Sorgaghtani.
5. Sentiasa Berdoa, Hulagu menjadi pahlawan terbilang
6. Anak dilatih dengan aktiviti lasak seperti bermain pedang, memanah dan menunggang kuda. Ini bertepatan dengan pesanan Saidina Omar Al-Khatab.
7. Sentiasa memberi semangat supaya rajin dan gigih berusaha
8. Menceritakan kesusahan hidup bangsa Monggol dibawah pemerintahan Maharaja Dinasti Jin di Utara China
9. Meletakkan cita-cita yang tinggi untuk menjadi penakluk Dunia sekalipun sering diketawakan oleh adik beradiknya. Arik,Boke, Mongke dan Kublai Khan.

Kelemahan dan kekurangan itu ada pada semua manusia. Begitu juga dengan kekuatan dan keupayaan. Sehubungan dengan itu, kita mesti mengabungjalin di antara kekuatan dan kelemahan dalam membina jaringan kejayann yang berjaya kita lakar dalam detik sejarah kehidupan kita.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008