Tuesday, November 10, 2009

Cubaan kaitkan Keganasan Penyokong dengan PAS

Biarpun perlawanan akhir bolasepak Piala Malaysia yang menemukan Kelantan dengan Negeri Sembilan sudah berakhir, bisanya masih terasa dan kudisnya dikoyak rabak supaya darah dan lendir keganasan itu terpercik atau meleleh di muka pimpinan Kelantan.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, kerugian yang paling besar akibat keganasan penyokong Kelantan. "Kerusi sahaja 224 buah rosak, ada yang terbakar, rosak terus dan 'tumbang', nilai satu kerusi ialah RM500 dan untuk kerusi sahaja nilainya sebanyak RM112,000."Pintu pagar untuk orang kurang upaya (OKU) rosak, pagar merah dan kuning juga rosak, tandas dalam stadium dan tempat letak kereta juga rosak dan jumlah kerosakan pada malam itu sahaja bernilai RM214,000,"

Kalau benar begini, ganas betul penyokong Kelantan. Apa sudah hilang akal ke orang Kelantan kerana bolasepak? Kemaruk kemenangan sangat ke? Jahat sangat ke orang Kelantan? Pada mulanya, penulis seakan menerima keganasan penyokong yang digambarkan media walaupun dilubuk hati tidak mempercayai kerosakan sebegitu besar angkara penyokong Kelantan.

Cuma bila membaca kenyataan Ahmad Shabery, penulis mula yakin. Yakin ada cubaan untuk mencemarkan dan mensabotaj Kelantan. Beliau, tidak menolak kemungkinan kelakuan ganas pada malam itu mungkin disebabkan kerana ada penyokong yang mencampuradukkan politik dan sukan. "Saya lihat penyokong banyak bawa lambang parti politik. Saya rasa pelik kerana ini merupakan sukan yang melibatkan orang ramai dengan semangat kesukanan yang salah satu cirinya ialah menghormati lawan. "Tetapi apabila dikaitkan lambang kelab dengan lambang politik tertentu, itu mungkin sebabkan keghairahan dan kegilaan mereka untuk berbuat demikian seolah-olah kalau menang (perlawanan), menang parti itu," katanya.

Persoalannya, Apa kaitan lambang politik dengan rosakan stadium? Atau menteri menuduh mereka yang membawa bendera itu yang membakar kerusi dan rosakkan stadium? Apakah dengan adanya sentimen politik mereka hilang kawalan dan menjadi penjahat yang merosakkan harta awam? Kita sekian maklum, mereka yang mempunyai kesedaran politik ialah mereka yang bertanggungjawab, apa parti sekalipun. Ini kerana penglibatan dalam politik adalah atas dasar tanggungjawab membela agama,bangsa dan negara. Kenapa penyokong politik pula dipersalahkan. Atau hanya kerana Kelantan di perintah PAS, penjahatnya dari PAS?

Bolasepak Kelantan disokong dan didokong oleh PAS dan UMNO. Sekalipun pimpinan KAFA dikemudi UMNO tetapi Kerajaan PAS Kelantan memberi sokongan penuh. Hampir kesemua exco Kelantan termasuk Timbalan Menteri Besar hadir ke Stadium. Pimpinan Teringgi UMNO Kelantan juga hadir. Datuk Mustapa dan Awang Adek siap berposing di sebelah Tengku Mahkota Kelantan lagi. Usah pukul anak sindir menantu. Nanti anak derhaka, menantu kahwin lagi.

Persoalan kedua, Dimana kawalan keselamatan oleh pihak keselamatan? Kalau ceramah politik Pakatan Rakyat, polis beribu. Stadium yang mana penyokongnya telah mencatat sejarah keganasan (konon) yang memenuhi hampir keseluruhan stadium, kenapa tidak dikawal rapi? Adakah pihak keselamatan yakin dengan keselamatan yang sedia ada? Sikap liar penyokong dan sikap bias pemimpin tidak akan menguntungkan mutu bolasepak kita. Sikap profesional pengurusan dan peminat bolasepak semestinya digabungjalinkan demi membangunkan bola sepak tanah air.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008