Saturday, November 7, 2009

Kecewa!

Kecewa...... Barangkali tidak keterlaluan bagi penulis dan teman-teman yang mengharapkan pasukan Kelantan menjulang Piala Malaysia buat kali pertama. Penulis bukan keseorangan yang meletak harapan tinggi kepada para pemain untuk menjulang Piala Malaysia. Seluruh warga Kelantan mempunyai impian yang sama.Buktinya, Stadium Bukit Jalil hampir dipenuhi penyokong Kelantan. Penyokong Kelantan yang berjumlah 60.000 memberi sokongan padu kepada pasukan Kelantan pada awal bertukar sunyi dan letupan demi letupan berbunyi.

Sebahagian penyokong Kelantan di perantuan yanmg kecewa dengan mutu permainan dan kekalahan pasukan Kelantan.

Pertahanan yang lemah, hantaran yang tidak tepat dan kesilapan demi kesilapan yang dilakukan oleh pemain Kelantan telah mendatangkan kecelakaan kepada pasukan Kelantan setelah tewas kepada negeri Sembilan 3-1. Mungkin sekiranya, rangkaian serangan awal diletakkan di atas bahu Khalid Jamlus dan Che Hisamuddin keadaan akan berubah. Itu hanya andaian penulis yang melihat bola banyak berlegar ditengah padang.

Dalam debaran mengharapkan gol Kelantan tiba, penulis turut berdebar menyaksikan aksi penonton. Bermula dengan lontaran objek di tengah padang, disusuli dengan letupan mercun, ditambah lontaran yang menitiskan darah juru kamera RTM merebak kepada jatuhan kain rentang dan membakarnya. Selain itu, kerusi penonton turut dibakar. Aksi ini sungguh mengecewakan sekalipun menyedari harapan peminat Kelantan amat tinggi.

Pada dasarnya, di atas kertas, Kelantan sudah kalah kerana rekod pertemuan Kelantan-Negeri Sembilan sebelum ini menyebelahi Negeri Sembilan. Selain itu, dari segi pemain, Negeri sembilan memiliki sebahagian besar pemain skuad Kebangsaan dan bekas pemain kebangsaan.Era melinium ini juga menyaksikan Negeri Sembila sudah 2 kali ke perlawanan Akhir. Kalah kepada perak dan Perlis. Berbanding dengan Kelantan yang menuju ke perlawanan akhir setelah 39 tahun. Namun media telah memberi harapan tinggi kepada pasukan Kelantan untuk menjulang Piala Malaysia buat kali pertama.

Apapun syabas dan tahniah. Masa masih ada. Ada hikmah disebalik semua ketentuan ini. Kepada peminat Kelantan, hati-hati dalam perjalanan semoga anda sekelian selamat pulang bertemu sanak keluarga dan memulakan tugas.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008