Friday, November 13, 2009

Panduan Poligami

Hiduplah di alam realiti yang mampu merealisasikan kesyumulan Islam dan keadilan Islam yang meletakkan tanggungjawab menjaga agama adalah terpikul dibahu mukalaf. Menjaga agama ini termasuk dalam dharurah khamsah yang wajib dijaga. Tugas menjaga agama tidak semestinya dengan berjuang di medan perang dan mengorbankan harta untuk menegakkan kalimah Allah. Dalam keadaan negara yang aman damai ini semestinya cara menegak syiar Islam adalah berbeza dengan negara yang kucar kacir yang terpaksa mengangkat senjata.

Warga Palestin yang dihimpit dengan peperangan dan kebuluran juga telah mengambil pendekatan jihad yang cukup bijak demi menjaga maruah diri, agama dan negara mereka. Pendekatan ini ialah dengan cara meramaikan anak-anak mereka sebagai persediaan untuk menjadi pejuang. Salah satu cara untuk meramaikan anak termasuklah dengan cara berpoligami. Sekalipun cadangan ini dipandang sinis oleh wanita tetapi itulah hakikatnya. Pejuang dan mereka yang faham tentang pentingnya perjuangan dan benih-benih pejuang bagi kesinambungan perjuangan tidak dapat menolak perkara ini.

Kenapa dibiarkan 2000 gadis melayu terjebak dengan skandal bersama" Pak Hitam'? Kenapa sanggup mengorbankan diri sehingga dipenjara dipenjara-penjara dunia kerana menurut kasih kepada lelaki asing? Berapa ramai lelaki yang jahat dan fasik membenih dan membiakkan umat manusia secara haram dan terlarang? Lelaki hidung belang berhati jalang meragut keperibadian insan dengan tanggungjawab songsang.

Mengapa para ugamawan dan ilmuan berdiam diri? Syurga Allah bukan untuk dihuni seorang diri. Tidak cukup alasan takut berdosa atau kasihankan isteri. Kita mesti melihat kepada prioriti. Antara kepentingan umat atau diri. Salahkan menebuk dinding atau menendang pintu yang terkunci demi menyelamatkan seisi keluarga yang terkepung? Atau awal-awal membuka pintu atau membuka jendela bagi memudahkan keluar masuk udara nyaman. Ugamawan dan ilmuan patut ke depan dan memulakan langkah ini, menghakis persepsi buruk yang telah yang telah dipatri musuh Islam. Lainlah kalau kita beranggapan tidak berdosa membiarkan umat lemas dalam kemaksiatan. Membiarkan bukan ahlinya mengambil tanggungjawab menyebabkan kekalutan dan persepsi buruk itu menjelma kebenarannya.

Sanggupkah kita melihat generasi kita yang akan datang, tumbuh sebagai generasi yang sudah hilang jati diri, membuang pedoman agama, menerus kebejatan dan kesengsaraan akhlak dan moral? Kerja ugamawan dan ilmuan bukan hanya memulih masyarakat yang sudah rosak tetapi memelihara masyarakat daripada rosak. Poligami salah satu jalannya. Tepuk dada tanya iman kerana tanya nafsu akan bawa pada celaka.

Sebagai panduan.


Tulisan ini tiada kena mengena dengan penulis. Ia hanya lontar minda untuk direnung bersama. Takbir!!!!!!!!

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008