Tuesday, November 24, 2009

Yuran PASTI Itu Sadaqah Jariah

Melentur buluh biar dari rebunnya, itulah pepatah yang paling layak untuk ibubapa yang mengharapkan anak-anak mereka menjadi anak yang soleh, anak yang berguna untuk agama, bangsa dan negara. Semestinya, pendidikan yang berteraskan aqidah merupakan acuan yang terbaik bagi mencapai hasrat tersebut. Pendidikan PASTI yang meletakan Aqidah sebagai teras pengajaran dan pembelajaran patut menjadi pilihan utama bagi ibubapa.

PASTI ditubuhkan dengan matlamat melahirkan insan yang faham matlamat hidup dan telah terbukti pelajar PASTI mampu dijadikan contoh oleh pelajar -pelajar lain. Ibubapa yang menghantar anak-anak mereka ke PASTI sebenarnya telah melakukan sadaqah jariah melalui sumbangan yuran PASTI. Ini kerana dengan sumbangan itu menyebabkan pendidikan Islam dapat diadakan dan amalan doa serta amal Islami pelajar PASTI dapat memberkati sesebuah keluarga.Demikian tegas Hj Hamzah Abdullah, Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah di Sandakan.

Ibubapa sepatutnya menjauhi pendidikan yang mengajar menyanyi, menari dan mengutamakan hiburan kerana pendidikan seumpama ini bakal melahirkan benih-benih gejala sosial yang merosakan masa depan negara. PASTI bercadang meluaskan sesi pengajian hingga ke peringkat sekolah Rendah dan sekolah Menengah bagi memastikan kesinambungan Pendidikan Islam. Hasrat ini akan lebih cepat tercapai sekiranya PAS dan Pakatan Rakyat diberi peluang memerintah negara. Tambah Hj Hamzah lagi.

Sekalipun PASTI berjalan dalam keadaan serba kekurangan dan kekangan, namun PASTI telah membuktikan keupayaan dalam pengurusan tanpa penyelewengan dan bukan bermatlamat perniagaan. Mereka yang berkhidmat dengan PASTI secara sukarela dan melakukan dengan mengorbankan kudrat, wang ringgit dan masa demi mencapai hasrat untuk melahirkan qenerasi Al-Quran yang bakal memimpin ummah.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008