Wednesday, December 16, 2009

PASTI Malaysia: 25 Tahun Memimpin Perubahan

Matlamat yang jelas, Pengurusan yang kemas dan pendokong yang ikhlas menjadi ramuan yang mujarab dalam merencana PASTI memimpin perubahan setelah 25 tahun PASTI berakar umbi di Malaysia. Pelajar PASTI sudah melebar diserata tanahair dan berupaya memimpin perubahan paradigma masyarakat dalam menjadi Islam sebagai satu cara hidup.

“PASTI Malaysia yang telah mempunyai bangunan sendiri sejak dua tahun lalu telah melakukan beberapa anjakan dalam mengangkat martabat Pendidikan Islam. Selain berfungsi sebagai pusat pentadbiran PASTI, bangunan empat tingkat yang mempunyai asrama ini turut mengadakan kelas pengajian AlQuran sebagai model kepada PASTI-PASTI lain selain matlamat utamanya mengharapkan keberkatan Allah pada bangunan yang dibeli dengan sumbangan dan usaha gigih pejuang-pejuang Islam”. Jelas Abdul Kader Dewa, Timbalan Pengarah PASTI Malaysia yang ditemui di Bangunan PASTI Malaysia.

Abdul Kadir yang membentangkan kertas kerja “25 Tahun PASTI memimpin Perubahan” kepada 30 wakil-wakil PASTI seluruh Malaysia turut menyakini sekiranya pengurusan yang sistematik diperingkat cawangan hingga ke pusat dapat dilaksanakan sepertimana yang dirancang, PASTI pasti akan menjadi pusat pendidikan Ulung di Malaysia.
Kurikulum PASTI yang selalu bergerak mengikut keperluan semasa bakal melonjakkan PASTI dan memimpin perubahan pendidikan. PASTI juga tetap berkeyakinan bersaing dengan Pra Sekolah yang dilaksanakan oleh Pihak Kementerian Pelajaran sekalipun pihak Kementerian mempunyai banyak kelebihan terutama latihan guru, facilities, dana dan sebaran. Keimanan, keikhlasan,kekayaan budi dan acuan Al-Quran adalah senjata ampuh PASTI untuk tersu bersaing dengan tadika-tadika lain.

Selain itu, pihak pengurusan PASTI telah menganjurkan program-program diperingkat kebangsaan seperti Ijtimak dan Hari Guru Peringkat Kebangsaan( Terengganu),Sukan Kebangsaan PASTI (Pulau Pinang), Intifal Kebangsaan dan beberapa program lain yang bersifat kebangsaan.

Tahun depan juga, pelajar PASTI akan bertukar wajah bila PASTI akan menggunakan pakaian baru PASTI. Kuatkuasa pakaian seluruh Malaysia akan bermula 2011. Pakaian baru ini menandakan anjakan baru kepada kemajuan PASTI menuju perubahan yang dicitakan.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008