Thursday, March 4, 2010

Gejala Keluar Parti

Sesebuah gerakan yang berjuang menentang arus semestinya memerlukan kepada qiadi dan jundi yang lengkap dari segi fizikal dan rohaninya. Baik diperingkat pemimpin atau pengikut. Ini kerana ujian dan cubaan akan datang bertali arus sesuai dengan kerja menentang arus pejuang. Hanya mereka yang kental iman sahaja yang mampu bertahan dan berupaya untuk terus meredah arus yang kadang-kadang, pejuang agak keletihan dan hilang punca untuk terus mara.

Gejala keluar parti yang melanda Parti KeADILan Rakyat (PKR)mutkhir ini agak pelik kerana gejala ini melibatkan pemimpin (qiadi), Tidak jundinya. Lebih ajaib, ianya bagaikan diatur. Sebelum ini gejala keluar parti ini berlaku di kalangan ADUN di Perak, Kedah, Selangor dan Sarawak. Kesannya tumbang Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Kali ini dari kalangan Ahli Parlimen pula. Ianya bermula di Pulau Pinang dan menjalar ke Perak. Mungkinkah akan terus merebak ke Kedah hingga ke ibu negara?

Peliknya lagi, ianya berlaku dikalangan ADUN dan MP dari sebelah Pantai Barat yang mendabik dada sebagai negeri yang maju dan melahirkan ramai cendikiawan. Mungkinkah mereka ini maju di sudut kebendaan dan mengejar kebendaan tetapi rendah akhlak dan mengutamakan diri. Atau perangai inilah yang membuka jalan kepada Inggeris untuk menjajah negeri-negeri Pantai Barat dan disatukan di bawah kekuasaan penjajah bangsat Inggeris dengan dikenali sebagai Negeri-negeri Melayu Bersekutu menyokong Inggeris seketika dulu?

Mungkinkah benar, tuduhan yang dilemparkan bahawa Pimpinan Tidak Menyelesaikan Persoalan Dengan Segera seperti disebut oleh Syeikh Fathi Yakan dalam Bukunya "Golongan Yang Tercicir Di Sepanjang Jalan Dakwah". Menurut Syaikh Fathi Yakan :

Memang menjadi kebiasaan bagi sesuatu harakah yang mendahulukan masalah-masalah yang mesti diselesaikan. Adalah menjadi perkara biasa juga sesuatu harakah itu menggunakan cara yang tertentu untuk menyelesaikan masalah-masalah tersebut. Kalaulah harakah dapat menyelesaikan masalah yang timbul dengan mudah danm cepat maka perjalanan dakwah akan menjadi teratur dan rapi. tetapi sebaliknya jika harakah itu lambat memahami persoalan dan masalah yang timbul dan lambat menyelesaikan maka masalah-masalah itu menjadi bertimbun-timbun dan berganda.

Selalunya sesuatu masalah itu hanya kecil tetapi dengan pembicaraannya, ai menjadi besar dan melahirkan pula masalah-masalah baru.

Kadangkala sesuatu masalah itu hanya memerlukan penyelesaiannya dengan suatu patah perkataan sahaja, atau dengan satu keputusan atau dengan satu ziarah, atau dengan satu pertemuan, atau dengan satu permintaan maaf, atau dengan satu cercaan atau dengan satu nasihat, atau dengan satu tunjuk ajar atau dengan satu penjelasan atau dengan apa-apa cara yang mudah. Tetapi, jika ini dibiarkan atau ditangguhkan, ianya akan menyusahkan harakah dan harakah itu terpaksa menghabiskan masa yang panjang untuk menyelesaikannya. Hasilnya boleh jadi berjaya dan boleh jadi juga gagal.

Saya teringat satu peristiwa yang berlaku ke atas seorang kawan. Dia bertangguungjawab menyusun dan mengatur pusat gerakan('amal). Dia telah melakukan perkara yang dianggap menyalahi syara'. Persoalan tersebut senang sahaja diselesaikan kalau pihak kepimpinan bertindak segera. Tetapi anda tahu apa yang terjadi?

Apa yang berlaku ialah kawan itu melakukan kesalahan yang menyalahi syara' secara berulangkali sehingga jelas keburukannya. Beritanya tersebar luas. Lalu pihak yang bertanggungjawab terpaksa "bertungkus lumus" dengan perkara ini.Ramai yang ditugaskan untuk menyelesaikan perkara ini. Akhirnya dibentuk suatu badan petugas untuk membuat penyelidikan dan mengenakan hukuman. Akibat dari hukuman itu, berlaku pula tindak balas dari dalam dan juga dari luar.

Sebenarnya, penyegeraan dalam penyelesaian masalah yang timbul akan memberi keuntungan kepada harakah. Ia membebaskan harakah daripada menghabiskan masa dan tenaga menyelesaikan masalah dalaman yang pada kebiasaannya mengakibatkan keciciran anggota.

Kajian-kajian menunjukkan bahawa kelembapan dalam menyelesaikan masalah dalam gerakan adalah disebabkan oleh :-

a. Kelemahan pucuk pimpinan sendiri yang mungkin tidak mempunyai kemampuan untuk menyelesaikan masalah yang timbul.

b. Kelemahan pentadbiran yang memberi ruang kepada kemunculan masalah dalam badan- badan tetapi tidak memberi kuasa menyelesaikan masalah kepada pihak yang bertanggungjawab ke atas badan itu.

c. Boleh jadi kerana terlalu besar atau luasnya program sehingga pihak pimpinan tidak dapat menyempurnakan keperluan-keperluan kerja ('amal) yang berbagai-bagai itu. Hanya badan-badan yang bertugas untuk itu sahaja yang mempunyai keupayaan dan kepakaran yang boleh menmgawasinya.

Penghujungnya membawa natijah yang sama iaitu pertambahan masalah.

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008