Thursday, April 8, 2010

Sukaneka PASTI Zon Sandakan Ke 10 Gamit Kemeriahan

SANDAKAN : Setelah sekian lama, padang majlis Bandaran Sandakan menjadi medan anak-anak PASTI Zon Sandakan menampilkan bakat dan keupayaan mereka dalam bidang sukan, kini Komplek Sukan Sandakan menjadikan sukaneka lebih meriah berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Kompleks Sukan Sandakan dipenuhi dengan pelajar PASTI, ibubapa dan para penjual yang menyertai dan menyaksikan sukaneka PASTI yang melibatkan 13 buah PASTI dari Sandakan dan Kinabatangan. Berbagai acara telah diatur oleh pihak penganjur yang melibatkan penyertaan pelajar PASTI, ibubapa dan orang ramai. 7 tahun ke atas disediakan pertandingan melukis dan mewarna, manakala untuk golongan dewasa pula mereka dilibatkan dalam pertandingan menganyam ketupat, menendang bola menggunakan tumit, menimbang takraw dan pertandingan tarik tali.

Pertandingan tarik tali dewasa telah dimenangi oleh pasukan ibubapa PASTI Darul Ulum, Kinabatangan manakala pelajar PASTI Darul Ulum muncul naib johan pertandingan tarik tali setelah tewas kepada PASTI Saidina Osman.Tuan Hj Hamzah Abdullah, Timbalan pesuruhjaya PAS Sabah ketika merasmikan sukaneka PASTI Sandakan ke 10 mengucapkan terima kasih atas sokongan ibubapa yang sanggup hadir atas usaha sendiri untuk menjayakan sukaneka PASTI kali ini.

Menurut beliau lagi, sukaneka dan PASTI itu sendiri telah berjaya menyatukan pelajar dan ibubapa sekalipun berbeza latar belakang, sosial ekonomi, politik dan sebagainya.

" Program sukan yang mengutamakan budaya Islam patut diterapkan sejak rebun(kanak-kanak pra sekolah) lagi bagi membuktikan Islam agama yang lengkap dan menyeluruh. Penekanan dan pembudayaan diharapkan akan terbawa-bawa hingga ke sekolah rendah ".

Sementara itu sdr Haris Bahar selaku Pengarah Program mengharapkan sukeneka ini akan dapat mengukuhkan ukhwwah dan jalinan saliturrahim yang erat antara seluruh warga PASTI. Program ini juga diharapkan dapat dimunafaatkan demi menjana kualiti diri anak-anak PASTI.

perarakan kontigen-kontigen PASTI-PASTI Sandakan
Warna hijau Tunas pelapis pejuang
selesai pembarisan dan tabik hormat
sebahagian daripada penonton dan ibubapa
sedikit kalut bila hujan turut mengiringi kemeriahan
mempersiapkan pasukan memburu juara
Sebahagian daripada kontigen KinabatanganMenjaringkan Gol menggunakan tumit, 39 orang peserta, hanya 4 orang yang berjaya

Acara membawa bola ping pong dalam sudu
wakil juara tarik tali

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008