Monday, February 7, 2011

Email kawan Saya : 10% Duit Anda

Salam,

samada tuan2 ada banyak duit atau tidak, letaklah sedikit wang, paling tidak 10% daripada gaji sahabt di tempat berikut kecuali benda haram macam wain. (ada di bawah). sepanjang lebih kurang 38 tahun saya hidup, saya berpeluang dengan izin Allah utk belajar di sektor hartanah, amanah saham dan simpanan tetap (GIA/FD). sekarang sedang proses masuk membiasakan diri dengan Emas.


kedua - pun begitu, apa juga pelaburan yg kita buat mestilah mematuhi syarak kerana disitulah datangnya keberkatan. kemudian, hendaklah mematuhi undang-undang kerana sekurang2nya wang kita lebih terjamin dan selamat.


ketiga - wang yg dilaburkan itu - hasil keuntungannya bolehlah kita infaq kepada perjuangan dalam apa juga bentuk sekalipun. kalu sebelum ini kita terganggu kerana halangan bebanan hutang yg agak tinggi, sekurang2nya pelaburan ini akan memberi sedikit lebihan supaya kita boleh sumbangkan kepada perjuangan Islam. Penganut agama kristian memberi sumbangan kepada gereja sebanyak sebulan gaji setiap tahun, jadi bagaimana dengan kita?


keempat, keuntungan yang diperolehi bolehlah digunakan untuk membiayai pendidikan anak-anak kemudian nanti kerana melihat kepada trend hari ini, PTPTN sendiri mengalami masalah kekurangan dana menyebabkan ada pelajar hanya diberi RM 3,000 sahaja sepanjang tempoh pengajian. jadi bayangkanlah dengan kos sara diri semakin meningkat, keperluan2 kos pengajian bagi menampung kekurangan tersebut.


Kesimpulan saya

1. kalau rumah masih menyewa, belilah sebuah. Mungkin rumah yang ada hari ini tidak memenuhi citarasa yang diimpikan, paling tidak setiap wang sewa yang kita belanjakan akan menjadi milik kita selepas dijual nanti
2. kalau sudah ada rumah sendiri, simpanlah 10% gaji tadi ke dalam mana2 instrumen - misalnya takaful, amanah saham, emas, hartanah - bergantung kepada matlamat yang kita ingin capai.

sekian

selamat membaca.

" Nasihat Hj Alimin kepada kawan-kawannya termasuk penulis...

Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008