Friday, May 6, 2011

Osama Laden Mutiara Syahid Islam

Jihad menjadi tunjang penting kekuatan umat Islam. Tanpa jihad dan pengorbanan daripada segelintir manusia hebat sebegini, Islam dan Umatnya akan terhina kerana musuh Islam setiap masa berusaha untuk menghina Islam. Mereka terdiri daripada jin dan manusia.

Sejarah membuktikan Islam dimuliakan kerana
peranan dan kekuatan jihad daripada umat terdahulu. Para rasul dan sahabatnya mengorbankan segalanya untuk kemuliaan Islam. Malah kebanyakkan daripada mereka gugur di medan syahid. Begitu juga para khulafa Ar-Rasyidin yang bijak, adil dan terlalu banyak jasa kepada rakyatnya tetapi mereka syahid ditangan rakyat mereka dan mereka bergembira dengan penghujung kehidupan mereka.

Hari ini, manusia mencemuh As-Syahid Osama Laden sebagai pengganas. Kematiannya dianggap menyelamat dan mengamankan dunia. Cemuhan bermula di Washinton hinggalah ke Putrajaya. Sedarkah kita, latar belakang keluarga dan peribadi Osama jauh lebih baik daripada mereka yang mencelanya. Kekayaannya bukan dik
aut dari kantung rakyat marhain tetapi sebaliknya, kekayaan yang ada dilimpahkan kepada jihad dan memilih untuk hidup susah demi maruah Islam dan umatnya.

Rumah yang dikatakan Osama dianugerahkan syahid

Siapa Osama?

Dilahirkan dengan nama Usamah bin Mohammed bin Awad bin Laden pada 28 Jun 1957 di kota Jeddah, Arab Saudi, kawasan pantai Laut Merah. Osama adalah anak ke 17 dari 52 orang bersaudara.

Osama adalah bekas mahasiswa Universiti Raja Abdul Aziz di Jeddah, di mana salah seorang di antara gurunya, ialah Sheikh Abdullah Azzam. Guru Abdullah Azzam inilah yang kemudian diketahui sebagai tokoh utama yang memainkan peranan menggerakkan sokongan kepada bangsa Arab bagi kaum Mujahidin yang berperang melawan kependudukan Russia di Afganistan. Osama bin Laden lulus pengajiannya dan mendapat ijazah sarjana tahun 1979 dalam bidang Ekonomi dan Pengurusan.

Osama bin Laden mula membangunkan jaringan komunikasinya pada tahun 1979 ketika beliau ke Afganistan menyertai Mujahidin yang bertempur melawan Kesatuan Soviet. Osama mengeluarkan dana daripada aset kekayaannya dan pengaruh keluarganya bagi gerakan pertahanan Afgan, dan membantu kaum Mujahidin dengan bantuan logistik dan bantuan kemanusiaan. Osama juga terlibat mengambil bahagian dalam beberapa pertempuran selama perang Afganistan.

Ketika peperangan melawan Soviet hampir berakhir, Osama menubuhkan gerakan Al Qaeda, sebuah organisasi bekas pejuang Mujahedin dan para penyokong lainnya yang membantu menyalurkan dana dan pasukan pejuang untuk gerakan pertahanan Afgan.


Gambar ini di ambil pada tahun 1988, ketika Osama sudah menempa nama sebagai seorang pejuang.


"Jika dorongan untuk berjihad melawan Yahudi dan Amerika demi membebaskan Masjid Al-Aqsa dan Kaabah dianggap jenayah, maka biarlah sejarah menjadi saksi bahawa saya adalah seorang penjenayah."


Dengan AK-47 yang diambil dari askar Russia yang beliau bunuh semasa perang mengusir Soviet dari Afghanistan.

Penghinaan Amerika Terhadap Umat Islam Dalam Kes Osama

Mayat Osama dicampak ke laut bagi menunjukkan tiada seinci tanah pun di dunia ini yang sanggup menerima mayat penjenayah dan pengganas Amerika ini. Malah pemimpin negara Islam diam sejuta bahasa mendengar dan melihat penghinaan ini. Bimbang dilabelkan sebagai pengganas.

Begitu juga kes, ketika membunuh Osama. Mereka mahu Osama dibunuh dalam kehinaan dan mengaibkan iaitu mahukan Osama berbogel untuk selamat. Berpakaian bererti merbahaya. Mana mungkin, pejuang sehebat Osama akan tunduk sebegitu murah kepada najis Amerika setelah seluruh hidupnya digunakan untuk perjuangan.

Kesan Awal Syahidnya Osama


Syahidnya Osama bukan bererti perjuangan umat Islam akan berakhir. Anggota Al-Qaeda telah menegaskan bahawa Osama tidak meninggalkan organisasi yang akan berkubur setelah dia meninggal dunia. Malah mereka menegaskan bahawa
"Dengan izin Tuhan, sumpahan akan menghantui rakyat AS dan sekutunya. Kegembiraan mereka akan bertukar menjadi tangisan. Darah mereka akan bercampur dengan air mata."

Kebimbangan ini juga turut dinyatakan oleh Pengerusi TERAS bahawa AS akan "membayar harga yang mahal" atas tindakan yang dilakukan ke atas pemimpin Al-Qaeda yang didakwa sebagai pengganas itu.

"Setelah dia membunuh dengan cara itu, akan ada tindak balas daripada orang yang telah bertekad untuk membalas dendam.


"Seluruh pentadbiran Obama sudah tahu bahawa mereka terpaksa bersiap untuk (menghadapi) kebarangkalian tindak balas yang lebih berani daripada orang yang simpati dengan Osama," katanya lagi.


Kesimpulannya, Osama telah mendapat apa yang dicitakannya. Sekarang tinggal kita yang masih bernadi. Apakah sumbangan kita kepada ummah? Apakah kita mampu lakukan khidmat kepada umat? Di mana harta kita dipergunakan? Sanggupkah kita hidup susah kerana Islam? Atau bolehkah daripada sulbi kita ini melahirkan 56 orang anak seperti bapa Osama dan mewakafkan seorang untuk perjuangan Islam?


Hanya iman dan kudrat Allah yang mampu menjawab semuanya itu. Tahniah Osama, syahid buatmu. Buat keluargamu yang masih diuji semoga Allah membantu kalian dan berbanggalah kalian kerana jasa dan iman bapamu, suamimu, adik beradikmu dan pemimpinmu..


Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008