Friday, September 30, 2016

ILMUAN SATUKAN PEMIKIRAN

Ir Hamdzah
KUALA LUMPUR: SABTU, Ilmuan perlu mengembelingkan ilmu dan kepakaran  mereka untuk menyatukan pemikiran umat Islam dengan mengamalkan cara hidup Islam dalam semua perkara.

"Kita lihat selepas kehilangan Al marhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, bekas Menteri Besar Kelantan, berlaku ketidakseragaman pemikiran dikalangan rakyat Kelantan. ILMUAN mesti memainkan peranan mereka bagi menyatukan dan memperkasakan pemikiran umat Islam khususnya rakyat Kelantan" . Kata Hamdzah, Presiden PERAKAN Malaysia ketika menyampaikan ucapan alu alauan dalam majlis perasmian Konvensyen Ilmuan, Perakan Malaysia di sini.

Ilmuan yang merupakan sayap terbaru Perakan Malaysia  buat pertama kalinya mengadakan Konvensyen di Hotel Putra melibatkan wakil Ilmuan Perakan Malaysia di cawangan  seluruh  negara termasuk daripada Sabah dan Sarawak. Konvensyen yang dirasmikan oleh Exco Kerajaan Kelantan, Dato Nasaruddin Daud.


Hj Mat Arifin
Konvensyen sehari ini telah membentangkan tiga kertas kerja yang menuntut peranan ilmuan berfungsi sebagai daie dan duta Kerajaan Negeri Kelantan. Kertas Kerja yang bertajuk " Peranan Ulamak dan Umara dalam memartabatkan Islam di Kelantan " dan "Memperkasakan Dasar Membangun Bersama Islam". Selain itu, kertas kerja yang berkaitan dengan RUU 355 turut dihadamkan dalam Konvesyen tersebut.

Sebelum itu, Ilmuan turut didedahkan tentang susur galur penubuhan dan pengurusan PERAKAN Malaysia oleh pengasas PERAKAN Malaysia Hj Mat Arifin Ismail yang juga Bendahari Agung PERAKAN Malaysia.


Anak Legeh Di Perantauan Sudah Kembali | Template by - Abdul Munir - 2008