Tuesday, July 21, 2009

Kursus pengurusan Stress

Sedikit kelam kabut bila dipanggil secara kecemasan untuk menghadiri kursus. Namun menyedari ini sebagai amanah dan juga demi perkembangan kerjaya,penulis gagahkan diri untuk hadir.

Ea.. memang tidak rugi. Hari ini penulis mendapat banyak imput untuk mengurus stress disamping sempat memuhasabah diri melalui borang-borang yang disediakan. Jarang kita memuhasabah diri. Pagi tadi,penulis diberi borang untuk memuhasabah diri, persekitaran,tempat kerja dan jalan menangani stress dengan bimbingan fasilitator.

Turut mengejutkan penulis, bilamana ada modul menangani strees dengan menari dan semua peserta disuruh menari untuk menghilangkan stress.Terus jadi stress. Manalah pernah menari. Nasib baik kopiah telah ditanggalkan,bila dengar desus-desus mungkin peserta diajar menari. Nasib baik. Jika tidak buruk betul........ ikut jugalah gerakkan kaki dan tangan sekadarnya, sebagai tanda memberi kerjasama. Semoga penulis tidak terlebih dalam menghormati peraturan kursus.

Dalam bab begini, seorang penceramah menyebut bahawa, kita orang dewasa ini sering mengalami stress kerana kita terlalu banyak terikat dengan peraturan dan tanggungjawab.Lihat kanak-kanak, mereka dapat lakukan sesuatu perkara dengan gembira kerana mereka tidak terlalu terikat dengan peraturan. Jadi hari ini, kita jadilah kanak-kanak sekejap. Namun penulis tetap sedar pesanan hukama': Hasanatul abrar wasiatul muqarabin. Walaupun malu dan tidak layak untuk mengaku diri sebagai muqarabin.

Kursus yang melinbatkan penolong kanan HEM,Guru Disiplin dan Warden Asrama ini bakal berakhir besok. Sesi lain akan memulakan sesi baru keesokkan harinya. Mudahan dengan pergaulan bau ini mendapatkan munafaat kepada penulis.

Laporan Dari Grace Hotel,LahadDatu. 10.45 malam

Anak Legeh Di Perantauan | Template by - Abdul Munir - 2008