Friday, November 6, 2009

Setahun Berblog

Genap setahun berblog. Suatu masa yang cukup bererti dalam melayari liku-liku hidup. Rakaman peristiwa dan analisis isu telah menjadi penulis agak sibuk dan lebih prihatin terhadap apa yang berlaku disekitar penulis. Hasrat dan cita-cita untuk menjadi daie dan mata rantai perjuangan agama dan kebenaran sedikit sebanyak dapat dicapai melalui ruang ini.

Kita diajar untuk hidup dengan memberi munafaat kepada orang lain dan turut prihatin terhadap apa yang berlaku disekitar kita supaya kita dapat membantu atau paling tidak merasa insaf dengan apa yang Allah telah takdirkan kepada kita. Sabda Rasulullah :

خير الناس أنفعهم للناس

Maksudnya: Sebaik-baik manusia, ialah manusia yang memberi munafaat kepada orang lain.

Blog juga menjadikan penulis lebih rajin memutalaah buku-buku untuk mencari bahan tulisan dan menjawab isu-isu yang diutarakan ataupun berlaku sekitar. Selain itu, kerajinan untuk melakukan aktiviti turut teransang demi untuk mendapatkan bahan.

Namun demikian, penulis sedar dan insaf, kekadang apa yang tulis tidak disenangi oleh mereka tertentu. Sekiranya itu, kesilapan penulis, jutaan kemaafan dipohon dan insyaallah akan diperbaiki. Akan tetapi, jika disitu ada kebenaran, sama-samalah kita kutip kebenaran itu untuk dijadikan bekalan hidup kita. Semoga Allah meredhai usaha kita yang sedikit ini.

Capaian pembaca 6,992, masih terlalu kerdil dan masih bersifat local. Sekalipun kekadang beberapa tulisan penulis telah disiarkan dalam sabahkini, Tkodaily, Sabahdaily dan beberapa web dan blog lain. Penulis mesti memuhasabah kelemahan dan kekurangan tulisan supaya tulisan ini lebih berkesan dan mutunya dapat memberi munafaat kepada Islam dan kerja dakwah.

Anak Legeh Di Perantauan | Template by - Abdul Munir - 2008