Tuesday, November 11, 2008

Sekadar coretan

Assalammualaikum kepada para sahabat pengunjung setia Legehiyyah.

Sehari dua ini, ana mempunyai masa yang cukup terhad untuk mencari isu untuk dicoretkan dan dikongsi bersama sahabat-sahabat sekelian. Kelmarin sehari suntuk masa dihabiskan untuk kursus ICT dan mesyuarat Agong Persatuan Guru Agama dan hari ini mula menjalani tugasan sebagai pengawas SPM.

Mesyuarat PGPIK kelmarin, berjalan agak hambar dan memerlukan suntukan semangat dan iman bagi membina kembali kekuatan PGPIK. semestinya,sebagai pengerusi yang baru diamanahkan,ana memikul tugas yang agak berat tanpa sokongan para sahabat dalam keadaan jumlah ahli yang semakin meningkat dan tugas yang semakin mencabar.

Tugasan ini adalah amanah seperti yang disebut oleh Ust Zulkarnain dalam blognya.Jauh sekali kebanggaan tetapi bebanan yang akan dipersoalkan oleh Allah dan manusia. Justeru itulah harapan ana, tugas yang sahabat berikan bukan setakat disokong tetapi didokong. Adalah menjadi berdosa kepada kita melantik pimpinan selepas itu kita membiarkan ia melakukan tugas tanpa dokongan dan bimbingan. Ini kerana peranan jundi dan qiadi haruslah seiring agar matlamat jemaah dapat dicapai.

Itulah sebabnya,ana menyebut dalam ucapan akhir kelmarin,kita tidak hanya melihat kebajikan mereka yang lemah dari segi kewangan tetapi lihat juga kepada mereka yang terpaksa membuat dan menyiapkan kerja yang ditinggalkan oleh mereka yang cuai dengan tugas.Jadikan budaya tegur menegur sebagai budaya kita.

Sekadar itu, coretan untuk malam ini. Sekadar coretan biasa. Kepada sahabat yang bertugas di sekolah... selamat bercuti. Guru semenanjung...Selamat bercuti dikampung. Doakan juga kepada mereka yang masih menanti tiket agar impiannya menjadi nyata

Anak Legeh Di Perantauan | Template by - Abdul Munir - 2008