Tuesday, November 25, 2008

Rindukan Kampung bah!!!!!!

Musim cuti sekolah sudah lama bermula. Kampung aku sekarang(di Sabah) menjadi sunyi sepi. Hanya kedengaran suaran cengkerik, katak dan sesekali suara anjing yang bercekarama. Jiran-jiran sekitar aku sudah lama meninggalkan penempatan sementara ini. Sunni sungguh. Tiada lagi suara senda gurau, suara tangisan anak-anak kecuali anak-anak aku, tiada lagi cadangan rancangan program, tiada usaha korban raya haji, tiada...tiada... yang adanya aku. Komputer dan anak-anaklah teman aku.

Yea... kadang-kadang sunyi itu indah. banyak masa untuk diri.Apa pun kampung halaman tetap dalam ingatanku. InsyaAllah, balik juga aku. banyak perkara yang hendak debereskan di kampung nanti. Itu perancangan bermain dikepalaku sekarang.jumpa keluarga, keluarga mertua,kenduri kahwin, aqiqah anak, urus sikit harta dunia,ziarah sahabat handai, jumpa kawan-kawan....eh... macam banyak. Sejauhmana dapat ku laksanakan. Dengar kabar, kampung hujan je sekarang..

Biarlah... asalkan berada di kampung.....




Setakat ini biasanya bila balik cuti,hujan lebat. Maklumlah dah kerap kali aku balik bercuti dalambulan 12.Musim tengkujuh. Jadi tak banyak aktiviti yang dapat dijalankan.Banyak tergendala. tambahan pula,banyak juga masa dihabiskan untuk ulangalik rumahku-ke rumah mertua walaupun biasanya masa banyak ku habiskan di kampung halaman sendiri.Hajat tahun ni banyak masaku untuk menziarahi kawan-kawan. Sudah 8 tahun di sabah ini sedikit sebanyak menjarakkan aku dengan kawan-kawan terutama kawan-kawan sepermainan. Apa lagi,bila masing-masing sudah berkeluarga, disibukkan lagi dengan permasalan kekeluargaan.

Tahun ini dan sebelum ini biasanya akhi Rafie mengatur untuk bertemu dan berbincang dengan kader- kader baru yang dibinanya. Tahun lepas aku terpaksa menolak kerana ada masalah yang tak dapat kuatasi. Pertemuan ini sedikit sebanyak dapat berkongsi peranan dan tanggungjawab terhadap Islam. Harapannya, dapatlah aku menyumbang walaupun sedikit disamping meningkatkan motivasi perjuanganku.

Semoga cuti aku kali ini lebih bermunafaat agama,keluarga, kampung dan diriku juga. Semoga Allah permudahkan segala urusan..Amin ya Allah...

Anak Legeh Di Perantauan | Template by - Abdul Munir - 2008